Scooter wanita & Tip2 penjagaannya


Scooter yang sesuai untuk Wanita
so kali ni aku nak tanya pendapat korang mengenai motor Scooter dengan gegirl and ladies.Sesuai tak kalau mereka bawak scooter ni...
Pendapat aku,scooter lebih sesuai digunakan oleh kaum perempuan.. Majoriti wanita kat luar sana pon memang suka pilih scooter...sebab dia senang nak bawak..tak payah susah payah masuk gear....lagi satu kalau wanita bawak scooter pakai baju kurung, kain tu tak la terselak kan.sebab dia memang ada tempat letak kaki kat motor ni.naik skuter kedua mesti kaki terkepit gitu...alahaiii ayu lagi tu! hehe..motor jenis ni memang nampak ladies sangat..hehe
Antara Scooter pilihan wanita
Tip2 Penjagaan Scooter
Bagi kaum wanita kat sini aku ajar macam mana Menjaga Scooter 
Khusus buat kaum wanita...Amalkan memeriksa dan luangkan masa meneliti setiap bahagian skuter anda. Ikuti jadual penjagaan dicadangkan pengeluar scooter, menggunakan pelincir dan alat ganti tulen dan berkualiti.
1)Penukaran minyak hitam dilakukan mengikut Jarak yang dicadangkan pengeluar ialah 4,000-5,000 km..Tapi aku selalu servis minyak hitam, aku tukar ikut kekerapan perjalanan. contoh kalau motor aku jalan 1000km tapi dah sebulan aku gune minyak hitam tu, maka aku tukar. contoh ke2 lak, walaupun motor aku belom sebulan tapi aku dah jalan 2000km maka aku tukar jugak. minyak engine penting woo!
walaubagaimanapun, aku tau poket kite selalu tak berduit, jadi set dulu jenis minyak ape nak pakai pastu beli extra ble dpt gaji. kan senang.
minyak hitam yang di syorkan : shell VSX (kalau just main dalam bandar) shell sx (long distance)..(pasai VSX cepat kering kalau nak long distance ) so elak guna minyak yg cair macam VSX atau sebagainye jika nak buat long journey...Penggunaan Shell VSX untuk skuter pilihan yang baik kerana kualiti Shell VSX adalah yang terbaik bagi rangkaian minyak pelincir Shell Advance. Pelincir semi-sintetik ini mempunyai tahap kestabilan oksida yang lebih baik pada suhu operasi enjin yang tinggi dan ini menjamin prestasi serta perlindungan bagi enjin pada cuaca panas dan perjalanan jauh.
2)Servis air filter. Lakukan Servis mencakupi pemeriksaan dan cucian elemen penapis udaraServis Karburetor..setiap 10,000km disyorkan mencuci karburetor untuk membuang air terkumpul akibat wap petrol dan membuang habuk.
3) Penggantian palam pencucuh pula perlu ditukar setiap 10,000 km untuk memastikan percikan api sentiasa berada dalam keadaan baik.
4)Periksa Brake berfungsi,Lakukan juga pemeriksaan menyeluruh terhadap jentera anda seperti tahap kehausan pelapik brek dan brake shoe.
5)Periksa air bateri selalu dan pastikan ia berada ditahap mencukupi seperti ditandakan pada bateri dan tukar setiap dua tahun untuk memaksimakan penggunaannya.
6)Periksa keadaan belting.. tukar belting dalam kira 1700km...lebih kurang dalam 2-3bulan sekali .. Tanda belting macam nak putus, bunyi cam tikus dekat crankcase. cuba check belting dengan melipat tali belting tengok kalau ada crack walaupun sikit, bagus tukar terus sebelum putus. Roller weight mesti di cuci dan di greasing sekurang-kurangnya sebulan sekali
7) Minyak gearbox, tukar 1st kalau boleh time 500km pertame sebab time ni la banyak geseran antara gigi-gigi gear. selepas itu terpulang, tapi bagi aku setiap 2 kali tukar minyak engine, aku tukar sekali minyak gearbox atau setiap 5000km tp max 10000km. ni pendapat aku ye, 
8)Periksa motosikal anda untuk mengenalpasti kerosakan kerosakan kecil yang lain sebelum ia merebak menjadi kerosakan lebih besar.
Sayangi motosikal anda dan cuba ambil masa untuk membersihkannya sendiri kerana ia membantu anda mengenal pasti kerosakan. Sentiasa pastikan setiap bahagian bergerak lancar dan dalam keadaan baik
Copyright@Segala Yang Tercatat Diatas Adalah Hak Milik "Naz-Speechless"